Vrijwilligers

Rhevak wordt jaarlijks georganiseerd door een diverse groep vrijwilligers. De vrijwilligers komen uit Rheden, maar ook uit andere plaatsen. De meeste vrijwilligers doen al jaren mee, maar ook nieuwe mensen zijn van harte welkom.

Voor het aannemen van nieuwe vrijwilligers hebben wij een aanname beleid opgesteld. Robert van der Lugt zorgt ervoor dat dit beleid zorgvuldig wordt uitgevoerd. Daarnaast hebben we huisregels (do’s and dont’s) opgesteld die voor elke vrijwilliger gelden. Hieronder zijn de volledige huisregels te lezen. Om Rhevak voor iedereen een prettige plek te houden hebben we daarnaast een mannelijke en een vrouwelijke vertrouwenspersonen. In 2024 zijn dit Luuk Matser (0624552670) en Hasse Schoo (0630459222).

Mochten er nog aanvullende vragen zijn dan mogen deze altijd gesteld worden via onze contactgegevens!

Intake procedure voor vrijwilligers van Stichting Rhevak

1. Voorafgaande Informatie en Aanmelding

1.1 Online Aanmelding:

Belangstellenden vullen een online aanmeldformulier in op onze website met de beschikbaarheid en motivatie.

1.2 Informatiepakket:

Na aanmelding ontvangen gegadigden e-mail met details over de organisatie en het document ‘do’s en don’ts.’

2. Kennismakingsgesprek

2.1 Telefonisch of fysiek gesprek:

Een telefonisch of fysiek gesprek wordt gepland door de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verantwoordelijke om de motivatie, ervaring en verwachtingen van de vrijwilliger te bespreken. Hierbij worden ook de regels van de organisatie en de VOG aanmeldprocedure besproken.

4. Achtergrondcheck

4.1 Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG):

Vrijwilligers worden gevraagd een VOG aan te vragen en deze in te leveren bij de organisatie. De VOG wordt aangevraagd op de punten 84 (Onderwijs) en 85 (Zorg voor minderjarigen).

5. De Rhevakweek

5.1 Aanspreekpunt:

Nieuwe vrijwilligers krijgen een vast aanspreekpunt. Dit aanspreekpunt werkt de nieuwe vrijwilliger in en kan de nieuwe vrijwilliger gedurende de Rhevakweek ondersteunen.

6. Voortzetting vrijwilliger

6.1 Feedback en Evaluatie:

Na elk Rhevak draaijaar wordt er geëvalueerd. Tijdens deze evaluatie wordt ook besproken of de nieuwe vrijwilligers de volgende draaijaren ook mee mag blijven doen of dat er afscheid wordt genomen.

Contactinformatie: Voor vragen en meer informatie, neem contact op met ons intaketeam via Stichtingrhevak@gmail.com

Do's and Donts Stichting Rhevak 2024

Rhevak do’s en don’ts

Op Rhevak hebben we een aantal gedragsregels voor zowel de kinderen, de daghulpen (vrijwilligers onder 18 jaar, hieronder vallend onder vrijwilligers tenzij een regel specifiek voor een daghulp geldend is) en de vrijwilligers. Met deze regels bepalen we de kaders waarin gedrag plaatsvind en de omstandigheden waar vrijwilligers aan moeten voldoen gedurende de Rhevak week.

Vrijwilligers en daghulpen

– Elke potentieel nieuwe vrijwilliger (hierna genoemd als de ‘aanvrager’) gaat door een aanmeldprocedure als er nieuwe vrijwilligers nodig zijn. Gedurende deze aanmeldprocedure worden, telefonisch of in een fysiek gesprek, een aantal zaken doorgenomen. Hieronder vallen de motivatie van de aanvrager, de aanvraagprocedure van de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) en het doornemen van de Rhevak de do’s en don’ts. De aanmeldprocedure wordt uitgevoerd voor de VOG verantwoordelijke. De huidige VOG verantwoordelijke is Robert van der Lugt.

– Van iedere vrijwilliger wordt een volledige aanwezigheid verwacht. Onder volledige aanwezigheid valt het opbouwweekend voor RHevak, de Rhevakweek en de zaterdag van afbouwen.

– Iedere vrijwilliger heeft een VOG (Verklaring Omtrent het Gedrag) op de voor de organisatie relevante punten (profiel 84: Onderwijs en profiel 85: Zorg voor minderjarigen). Zonder VOG is deelname aan Rhevak niet mogelijk.

– Voor alle vrijwilligers wordt een kleine bijdrage gevraagd voor de onkosten gedurende de week.

– Flirten, toespelingen en of (een aanzet tot het aangaan van) relaties tussen vrijwilligers en daghulpen wordt op geen enkele manier getolereerd.

– Alcoholgebruik en/of softdrugsgebruik bij afwezigheid van deelnemende kinderen op het mag nooit storend of aanstootgevend zijn voor andere vrijwilligers. Als je van jezelf weet dat je niet goed tegen alcohol kan, matig je je gebruik.

Regels tijdens de Rhevakweek met aanwezigheid van deelnemende kinderen:

– Alle vrijwilligers zijn, als de kinderen aanwezig zijn op het veld, op het veld, tenzij zij een andere taak hebben.

– Kinderen die gewond zijn breng je naar de EHBO post voor een behandeling door één van de vrijwilligers bij de EHBO-post.

– Elke vrijwilliger heeft de volmacht op problemen op het veld zelfstandig op te lossen. Mocht een probleem te gecompliceerd zijn om zelfstandig op te lossen of is het een probleem waar het bestuur bij betrokken moet worden, bespreek dit probleem dan met de hiervoor aangewezen vrijwilligers (zie kopje vertrouwenspersoon). Als er zaken afgesproken worden koppel je dit terug in de vergadering in de Rhevakweek of tijdens het voorbereidings- of evaluatieweekend.

– Kinderen worden niet van het veld gestuurd. Er zijn uitzonderingen n.l. als mishandelen, discrimineren. Het wegsturen van een kind wordt nooit door één persoon besloten, er is altijd overleg met de daarvoor aangewezen vrijwilligers.

– Vrijwilligers mogen nooit alleen in een afgesloten ruimte zitten met een deelnemend kind. Als een kind aan je vraagt om mee te gaan naar bv de verkleedtent wordt altijd een tweede vrijwilliger gevraagd om mee te lopen.

– Bij aanwezigheid van deelnemende kinderen wordt er geen frisdrank, energy drink en alcohol genuttigd.

– Kinderen mogen bouwen wat en wanneer ze willen, mits binnen de veiligheidsregels van Rhevak. Ze hoeven niet aan het door Rhevak bedachte programma mee te doen. Het enige moment waarop deelnemende kinderen mee moeten doen aan het programma is tijdens het verhaal en het daar bijhorende Rhevaklied.

Festiviteiten op vrijdagavond:

– Vrijwilligers onder de 18 jaar staan nooit achter de bar terwijl de festiviteiten bezig zijn.

– Vrijwilligers drinken pas na 22.00 alcohol wanneer de feestavond officieel is gesloten.

– Op vrijdagavond is er altijd een aangewezen ‘Trouble Shooter’ aanwezig. Deze persoon is het aanspreekpunt voor ongeregeldheden. Problemen tijdens de vrijdagavond worden met de Trouble Shooter besproken zodat escalaties in afstemming opgelost kunnen worden.

Vertrouwenspersoon

– De vertrouwenspersonen zijn tijdens Rhevak en daarbuiten benaderbaar met persoonsgevoelige informatie. Er zijn twee vertrouwenspersonen, één man en één vrouw.

– De vertrouwenspersonen worden democratisch gekozen door de groep vrijwilligers. Elk jaar vindt een evaluatie plaats om te bepalen of de vertrouwenspersonen aan mogen blijven.

– In het draaijaar 2024 zijn de vertrouwenspersonen Luuk Matser (0624552670) en Hasse Schoo (0630459222).

 

Stichting Rhevak

Ijsselsingel 95, 6991 ZR Rheden

Stichtingrhevak@gmail.com

KVK-nummer: 09101132